Insanity Workout Tips

Je bent dus nu de Insanity Workout aan het doen, of je gaat het juist doen. Good for you! Maar geloof me, onderstaande tips zijn geen overbodige luxe! Ik ben een ervaringsdeskundige met betrekking tot de workout training en ik wil je in ieder geval het volgende zeggen:

 

 

  • Luister naar je eigen lichaam!! Je lijf weet precies wat je wel en niet aan kunt. Ik weet dat de training gaat over het tot je grenzen gaan, maar pas op dat je er niet overheen gaat. Ik ging in ieder geval soms te ver en dat heb ik gevoeld. Serieus, als zelfs dokters het zeggen, pas op. De training werkt echt, zolang je de hele training kunt doen. Shaun T zegt het vaak genoeg: listen to your body.
  • Drink genoeg (water)! Je zweet je kapot, dus nieuw vocht in je lijf is onwijs belangrijk. Blijf drinken tussen de oefeningen. Zelf had ik twee bidons water naast me staan die vrijwel helemaal leeg gaan per workout. En in de koelkast ligt nog een flesje water voor na de training.
  • Iedereen heeft zijn eigen houding. Iedereen heeft een andere houding, dus probeer niet de personen op de dvd precies na te doen als dat niet natuurlijk voelt. Blijf naar je lichaam luisteren dus.
  • Pas op met je rug! Je rug is een vitaal deel van je lijf, zorg ervoor. Houd je rug (vrijwel) altijd recht! Tijdens het rekken voel je het vanzelf als je het fout doet. Zorg dat je eerder een holle dan een bolle rug hebt. Ik heb een paar keer goed last gehad van mijn rug door een verkeerde houding. Naarmate ik er beter op ben aan letten (en mijn rug ook sterker werd) werden de pijntjes ook direct minder.
  • Let op je ademhaling. Ademen tijdens de oefeningen is belangrijk. Als je in het tempo van de oefeningen ademt, gaat alles een stuk beter (en je valt niet ineens om – ook wel handig).
  • Neem je rust. De meeste trainingen zijn interval trainingen. Dus keihard knallen, weer tot rust komen en weer knallen. Als je niet tot rust komt (hartslag naar beneden), dan ga je het niet redden.
  • Neem een dag extra rust als het nodig is. De training is gaaf als je het volhoudt. Maar ook erg intensief. Geloof me, niemand met een normaal sociaal leven kan dit volhouden. Na een training als dit wil je alleen nog op de bank zitten… Pas wel op dat een dag extra rust niet twee dagen worden en langer. Het gaat om het momentum.
  • Schrik niet van spierpijn. Misschien bijna tegenstrijdig, maar een beetje spierpijn is goed. Juist fijn, aangezien je weet dat je je lijf tot het uiterste hebt gedreven. En tot de rand kan geen kwaad. Er overheen dus wel. Let dus op!
  • Aanpassen mag! Pas de oefeningen gerust aan als dat nodig is. De oefening zijn zwaar. Erg zwaar! Misschien zelfs wel te zwaar. Zeker voor een beginner. Opdrukken kun je best op je knieën doen als je de normale manier niet iedere keer voor elkaar krijgt. Go at your own pace! Ook spring oefeningen kun je met zwakke knieën misschien beter beperken.
  • Rekken en strekken. Zoals Shaun T al zegt: de warming up en het rekken zijn het belangrijkste van de training. Je wilt blessures voorkomen, anders zit je straks na drie dagen gewoon met je been omhoog op de bank. Ook de resultaten zullen beter zijn door de yoga/stretch oefeningen.
  • Let op je voeding. Op je voeding letten is altijd verstandig. Ik ben ervan overtuigd dat je onwijs fastfood kan schranzen en bier kan drinken, en toch afvallen met deze training. Maar als je ook maar een klein beetje let op je voeding werkt de workout uiteraard stukken beter. Zorg gewoon voor normale maaltijden en pas op met snoepen en snacken. Een biertje of wijntje op z’n tijd moet natuurlijk wel kunnen; je wilt immers wel blijven leven!

 

| Insanity is een trademark van Beachbody |